Διαδικτυακό Εργαστήριο Μυθοπλασίας

0
123

Αυτή η εικόνα δεν έχει ιδιότητα alt. Το όνομα του αρχείου είναι c04311ec-9b01-4170-8a32-6e8696417485

“Η ιστορία πρέπει να είναι σαν τη ζωή -αλλά χωρίς τα βαρετά μέρη”.
Χίτσκοκ

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Πριν πολλά πολλά χρόνια, όταν ακόμα ακούγονταν λιοντάρια τις νύχτες, οι άνθρωποι έπλαθαν μύθους κι αφηγούνταν ιστορίες γύρω απ’ τη φωτιά. Το έκαναν για να ξεπεράσουν το φόβο του άγνωστου –για όσα κρύβονταν στο σκοτάδι έξω και μέσα τους.

Πολλά άλλαξαν από τότε, αλλά το σκοτάδι, ο φόβος και η αφήγηση ιστοριών παραμένουν.

~

Ο Αριστοτέλης γράφει στην Ποιητική ότι την ποίηση (τον μύθο, την αφήγηση ιστοριών, την τραγωδία και την κωμωδία) τη γέννησαν δύο αιτίες:
1) Η μίμηση είναι σύμφυτη ιδιότητα στους ανθρώπους απ’ την παιδική τους ηλικία.
2) Σύμφυτο είναι επίσης σ’ όλους τους ανθρώπους να χαίρονται βλέποντας τα έργα της μίμησης.

Η μουσική κι ο χορός είναι ίσως οι πιο αρχέγονες τέχνες. Οι εικαστικές είναι εξίσου παλιές.

Όμως η πιο ανθρώπινη τέχνη είναι εκείνη της αφήγησης ιστοριών. Μόνο ο άνθρωπος το κάνει.
(Ίσως να το κάνουν κι οι φάλαινες με το τραγούδι τους. Αυτές οι ιστορίες θα είναι παλιές όσο κι οι ωκεανοί, αργόσυρτες σαν τις σκέψεις ενός ράθυμου θεού.)

Ο άνθρωπος είναι το ζώο που αφηγείται. Και δεν είναι κάτι που το κάνει τυχαία.

Υπάρχουν κάποιες διαχρονικές Αρχές Μυθοπλασίας, που τις κατέγραψε για πρώτη φορά ο Αριστοτέλης και τις εφάρμοσαν τέλεια οι μεγάλοι τραγωδοί της αρχαιότητας.

Αυτές τις Αρχές ακολουθούν οι σύγχρονοι πεζογράφοι (καθώς και στο θέατρο, στον κινηματογράφο, στο graphic novel, ίσως και στο lore των video game). Φυσικά έχουν εμπλουτιστεί με τους αιώνες, όμως ο σκελετός της «Αντιγόνης» δεν διαφέρει πολύ απ’ του «Joker».

~

Ίσως ν’ ακούγεται παράξενο, αλλά το λογοτεχνικό ταλέντο, η μετατροπή της καθημερινής γλώσσας σε μια υψηλότερη, πιο εκφραστική μορφή, είναι πιο συνηθισμένο απ’ το ταλέντο της αφήγησης, να γράφεις σωστές ιστορίες.

Σχεδόν κάθε άνθρωπος μπορεί να εκφράσει τα συναισθήματα και τις σκέψεις του με λογοτεχνικό τρόπο. Πόσοι μπορούν ν’ αφηγηθούν μια μεγάλη ιστορία πιο μεστή, πιο καθαρή απ’ τη ζωή;

Γιατί αυτό κάνουμε –ή προσπαθούμε να κάνουμε- όταν γράφουμε ιστορίες. Να πετάξουμε όλα τα γενικά-κι-αόριστα, όλα τα παρεμφερή κι ασήμαντα, όλα τα φιλολογικά τεχνάσματα, και να κρατήσουμε την καθαρή ιστορία, που μοιάζει σαν ένας ζωντανός οργανισμός: Δεν της λείπει τίποτα, δεν της περισσεύει τίποτα.

~~

Στο Εργαστήριο Μυθοπλασίας θα ασχοληθούμε με τη δημιουργία ιστοριών.

Δεν χρειάζεται να ξέρεις τι θα γίνει, δεν χρειάζεται να έχεις έτοιμη την ιστορία. Ξεκινάμε απ’ την αρχή, από ένα μικρό ερέθισμα, και σιγά σιγά ανακαλύπτουμε την ιστορία μας, καθώς τη διηγούμαστε στον εαυτό μας. Δεν θέλουμε να ξέρουμε τι θα γίνει στο τέλος, αυτό το ανακαλύπτουμε καθώς γράφουμε.

Ξεκινάμε από ένα πρώτο επεισόδιο προετοιμασίας και μέσα από αυτό αναδύεται η ιστορία, και η αξία της ιστορίας, το “Ικιγκάι” της, που καταλαβαίνεις ακριβώς ποια είναι μόνο σαν γράψεις την Κορύφωση.

Για να γράψεις συνειδητά πρέπει να ξέρεις τι κάνεις, γιατί το κάνεις, πώς το κάνεις.

Μόνο αν μπορείς να εξηγήσεις στον εαυτό σου γιατί έκανες ό,τι έκανες και –κυρίως- αν μπορείς να εξηγήσεις στους άλλους γιατί έκανες ό,τι έκανες, μόνο τότε γνωρίζεις τι κάνεις.

Στο Εργαστήριο Μυθοπλασίας αυτό θα το κάνουμε μαζί, Την κάθε ιστορία θα τη διαβάζουμε μαζί ενώ εξελίσσεται και θα προτείνουμε τρόπους εξέλιξης, ανατροπές, κορυφώσεις, τέλος.

Βεβαίως τον τελικό λόγο για την ιστορία του πάντα την έχει ο συγγραφέας της, αλλά θα πρέπει να έχει ανοιχτό μυαλό, έτοιμος ν’ ακούσει και τις προτάσεις των άλλων.

~~

Ανάμεσα σε άλλα θα μιλήσουμε για:

  • Επεισόδια και αλληλουχίες επεισοδίων, ο σκελετός της ιστορίας
  • Χρόνος, τέμπο, ένταση
  • Αφορμή, Σημεία Καμπής, Κρίση, Κορύφωση, Λύση
  • Τρεις τύποι σχεδίου: Κλασικό, μινιμαλιστικό, μεταμοντέρνο.
  • Πώς και γιατί ενισχύουμε τον ανταγωνιστή.
  • Επεξηγήσεις, τι δίνουμε, τι δεν δίνουμε, μυστήριο, σασπένς, αφηγηματική ειρωνεία
  • Δευτερεύουσες ιστορίες, σχεδιασμός και ανάπτυξη
  • Διεύρυνση εσωτερική, εξωτερική, συμβολική, ειρωνική
  • Συμπτώσεις, πώς τις χρησιμοποιούμε και γιατί αποφεύγουμε λύσεις τύπου Από-Μηχανής-Θεός.
  • Πώς κλείνουμε: Ιδεαλιστική, Πεσιμιστική, Ειρωνική Κεντρική Ιδέα
  • Τιτλολογία -πώς θα ονομάσουμε το κείμενο μας;

~~

Το Εργαστήριο Μυθοπλασίας θα διαρκέσει τρεις μήνες. Σκοπός είναι κάθε μυθοπλάστης να ολοκληρώσει ανάλογα και με το χρόνο που θα διαθέσει
1  ή 2 νουβελέτες-μεγάλα διηγήματα (6000+ λέξεις)
ή μια νουβέλα      (15.000+ λέξεις)

και να καταλάβει περισσότερα για την τέχνη της αφήγησης, ώστε να μπορεί μετά να γράψει και κάτι μεγαλύτερο, μυθιστόρημα-σενάριο-θεατρικό, όλα βασίζονται στις ίδιες αρχές.
(Δεν θα κάνουμε σενάριο – θεατρική γραφή, που έχουν διαφορετικές απαιτήσεις/τεχνική απ’ την πεζογραφία.)

Θα έχουμε μια δίωρη+ συνάντηση τη βδομάδα.

Θα χρησιμοποιούμε την πλατφόρμα του Zoom. Είναι πολύ εύκολη και απλή, μια σύνδεση στο ίντερνετ χρειάζεται, καθώς και μια συσκευή που να έχει μικρόφωνο-κάμερα (κάποιοι συνδέθηκαν κι από κινητό μέσα στο καλοκαίρι).

Ένα ακόμα πλεονέκτημα του διαδικτυακού είναι ότι αν για κάποιο λόγο δεν μπορείς να βρίσκεσαι στη συνάντηση μας θα έχεις το ηχητικό (με dropbox) που θα γράφουμε κάθε φορά για να ακούσεις.

Ξεκινάμε την
Πέμπτη, 15 Απριλίου,  20:00 – 22:00μμ (ώρα Ελλάδας)
και κάθε Πέμπτη.

Για περισσότερες πληροφορίες/συμμετοχές my_sanejoker@yahoo.gr
~~~

Θα τελειώσω όπως ξεκίνησα.
Πριν πολλά πολλά χρόνια, όταν ακόμα ακούγονταν λιοντάρια τις νύχτες, οι άνθρωποι έπλαθαν μύθους κι αφηγούνταν ιστορίες γύρω απ’ τη φωτιά.